Stuvi Blog

a fapados bejegyzés

Hogyan lettem FapadStuvi?

2017. február 05. 09:17 - FapadStuvi

éljük túl az első megpróbáltatásokat

wannabe.jpgAzt hiszem, de lehet tévedek, hogy a repülés fóbiások kivételével minden kislánynak megfordul a fejében (vagy legalább is a 911-ig megfordult), hogy stewardess szeretne lenni. Bárhol megemlítem, hogy légi-utaskísérőként dolgozom, szinte mindig van valaki aki rávágja, hogy Ő is az akart lenni gyerekkorában, de aztán férjhez ment, jöttek a gyerekek stb. stb. A másik nagy kedvencem a wow, te bejárod a világot akkor, milyen jó neked… Ja persze, de erről majd egy későbbi bejegyzésemben írok. Amit most meg szeretnék ragadni, az a hogyan lehetünk stewardessek kérdés, és hogy én jutottam el eddig a gyönyörű pillanatig amikor az első hivatalos munkanapomon 2:50-kor, a félreértések elkerülése végett 2:50 am-kor csörgött az óra.

Szóval tavaly nyár végén egy nagyon hirtelen felindulásból az íróasztal mögül felálltam és egy hiper trendi belvárosi hotel konferencia termében találtam magam kb. száz társammal együtt a légitársaság assesment day-én. Ebben a szakmában ugyanis nincs HR-es Gizike aki az önéletrajzon vigyorgó kép szimpátiája és a leírt magas kvalitások alapján válogat. Nincs két-három körös interjú amin kiderül, hogy a feltüntetett készségek feléhez közünk nincs, és hogy a pénzügy-számvitel szakon szerzett kiváló minősítésű diplománk ellenére még a Tartozik és Követel szavak is csak rémlenek valahonnan a távolból. Szóval itt egy nap van, egyszer kell bizonyítani, de akkor fel kell kötni a gatyát és érdemes készülni hideg élelemmel is, mert, ha minden jól megy egy teljes napig bizonyíthatjuk rátermettségünket. Viszont, ha nem megy jól, nincs sajnálkozó e-mail, hogy köszönjük a jelentkezésedet, de sajnos most más nyerte el a pozíciót, önéletrajzát azonban a rendszerünkben még öt évig tároljuk és legközelebb is értesítjük, ha bla bla bla… Itt egyszerűen lefejeznek. Céges policy-re hivatkozva senkinek semmilyen indoklást nem adnak egyszerűen nem olvassák fel a nevét és mehet haza. Ezt a nap elején elmondják, hogy négy körre kell készülni, minden kör után kijön egy felvételiztető és felolvassa azok nevét, akik a következő körben is részt vesznek. Az első kör kb. egy perc, bemész, leteszed az önéletrajzod bemutatkozol, elmondod ki vagy honnan jöttél, itt igazából (szerintem) annyi történik, hogy lemeózzák tudsz-e egy percig folyamatosan angolul beszélni, illetve elképzelik hogyan állna rajtad az egyenruha. Ezen a körön kb. a csapat fele jut túl. A következőben el kell játszanod, hogyan teremtenéd le a segg részeg utast aki hőbörög még egy whiskey-ért, de persze nem mondhatod ki a fekete-listás részeg szót, vagy éppen illemtudóan kell elküldened a picsába azt a 90 kilós csávót aki elvárja tőled, hogy felpakold a 20 kilós poggyászát a felső csomagtárolóba. Ha ezt is túlélted jön a csapatjáték. Feladnak valami értelmetlen feladványt, aminek Ő szerintük sincs helyes megoldása, csak arra kíváncsiak, hogy a melléd beosztott 3-4 vadidegen emberrel hogyan tudsz együttműködni. Következtetéseim szerint, és ezzel szerintem nem árulok el nagy titkot a legdominánsabbat, aki belevág a másik szavába és a leghalkabbat, aki az egészhez semmit nem ad hozzá kiejtik. Ez után következik a végső megpróbáltatás, a nagy interjú. Aki idáig eljut és nagyot nem hibázik, annak biztos a helye a tréningen. Ez már semmi extra, két ember ül veled szemben a CV-d az asztalon és a szokásos interjús dolgokat kérdezik. Miért szeretnél légi-utaskísérő lenni és társai. Szóval ha ezen is túl vagy már csak várnod kell a „golden call”-t hogy bent vagy, illetve átesni a nagy és rettegett orvosi vizsgálaton, ami amúgy semmi extrém, alig több mint ami a jogsihoz kell.

Ezután kezdődik a kiképzés. 5 hét kőkemény szívás. Hétfőtől szombatig 9-5ig nyomják az agyadba az infókat és szakszavakat angolul, aminek kb. a 30%-kát tudod majd hasznosítani a való életben, mert hát azért nem szoktunk minden nap újra éleszteni, gyereket szüleszteni, vagy evakuálni. Arról nem is beszélve, hogy a személyzet 90%-ka, az utasoknak meg kb. a fele magyar, vagy Spanyol, Olasz, Orosz, tehát semmiképpen nem beszél angolul, főleg nem a repülés szakmai gyönyöréről. Az öt hetes képzés végén jön a két nagy elméleti vizsga és a mentési gyakorlat. Ez utóbbi egyébként elég menő. Az után a nap után úgy éreztem, hogy minimum én vagyok a superwoman, ugyanis oltottam tüzet, mentettem ki üvöltő csecsemőt a füstből, húztam ki ájult embert a mélyvízből és Samut, a mentősök életnagyságú babáját is sikeresen élesztettem újra.

Így jutottam először a repülőre, ahol kiderült, hogy a gép reggeli 7 perces felkészítése után felszállunk, előkészítjük a kaját-piát, parfümöt, krémet, sminket, logós ajándékokat a népnek, amikből a lehető legtöbbet megpróbáljuk értékesíteni (mert hát ebből élünk). Az első napon mindenki dupla járatot kap, ami azt jelenti, hogy 2x oda-vissza, tehát 8 fel-leszállás. A darabonként 1,5-2 órás utak alatt pisilni sincs mindig idő elmenni és a 4:50-es kezdéshez képest egy kis késéssel délután 4-5 körül végez az ember. Na így tudtam meg, hogy szimplán a fáradságtól is lehetek lázas. Feküdtem otthon az első munkanapom után 39 fokos lázzal, másnap reggel 2:50-re állított vekkerrel, de mégis izgatottan várva a másnapot. Mondjátok, hogy bolond vagyok és mazochista, de akkor is örültem, hogy ottlehetek és kíváncsian vártam mi vár még rám. Remélem Ti is várjátok, mert még mesélek :)

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stuviblog.blog.hu/api/trackback/id/tr1512183332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vwxyz 2017.02.05. 14:09:36

Még! Vagy kimondom a b-betűs szót :)

studkell 2017.02.05. 15:34:40

"Arról nem is beszélve, hogy a személyzet 90%-ka" - FapadStuvi

Százalék. Százaléka. 90%-a. Meg a vesszőket is gyakrabban használhatnád, mert sokszor egybefolyik a mondanivalód. Egy tipp: ahova bmeg-et tudnál rakni, oda tégy vesszőt, 95%-ban bejön. Amúgy kíváncsian várom a posztjaidat, mert egész értelmes bloggernek tűnsz.

Bockó · https://muslimstatistics.wordpress.com/ 2017.02.05. 15:56:17

Eddig csak céges utakon repültem, és még soha nem próbáltak nekem eladni semmit. Ez valami fapados sajátosság?

Biyadhoo 2017.02.05. 16:01:53

Szeretjük a csőpincéreket:DD Bocs:D

qwertzu 2017.02.05. 16:21:24

Nincs is viccesebb, mint amikor 30 stuvijelölt ordítja kórusban, hogy:

LEAVE YOUR BAGGGAGE! LEAVE YOUR BAGGAGE!

J. Mutzenbacher 2017.02.05. 16:58:45

Hiánypótlónak tűnik. :)

a nemzet fogatlan provokátora 2017.02.05. 17:15:26

Hogyan reagálod le a tapperolást?

Csokis2 2017.02.05. 18:34:08

@studkell: Ezt az ökölszabályt még nem hallotam, de édes anyanyelvünk ismeretében jónak tűnik.

Ahogy a poszt is. Még, még, még, még, még, ennyi nem elég! :-)

Facelessbook · www.dont.think.so 2017.02.05. 18:46:20

Erre kivancsi leszek. Nehany ismerosom dolgozik fapadsztyuvikent, en full-fare cegnel nyomom. :)

jjoey 2017.02.05. 19:08:52

pár észrevétel
- 2.50 am - nyugodtan írhatod hajnali, nem kell "am"
- ha az utasok nagy része magyar, mint írod, nem kell "hello, welcome" a fedélzeten, lehet a jóreggelt, napot, stb is, főleg a beszállót is elkéred és látod kovács 2 jános van rajta
- ne kinézet és megjelenés alapján kezeld az utast, sajna van pár üzleti utas, aki a jó magyar gazdpol miatt kényszerül néha veletek utazni és hogy észre sem veszitek a hippi mellett, vagy lapitopit is elveszitek, mert a londoni mosógató kics mocója élvez elsőbbséget, na, ezzel egy reklamáló utast csinálsz magadnak és a napod is szar lesz onnantól kezdve
- ha pedig a cégpolicy miatt kell lépnetek, sose mond az, hogy nem te voltál. a céglogo a ruhádon, az utasnak te a cég vagy, aki szívatja

_e30st_ 2017.02.05. 19:11:27

@Bockó: Az összes nagy legacy airline is árul mindenféle szirszart. Transzatlanti utakon 3x is körbe szoktak menni, EU-n belül csak egyszer a kajás kör után. De ott a magazin az ülés mögött, abból ha kinézel valamit, csak szólsz egy sztyuvinak és eladja neked.

A post jó, én várom a folytatást.

qwertzu 2017.02.05. 19:14:15

@jjoey: A wizznél nincs csomag elvétel.

zoli_ 2017.02.05. 19:17:14

Nyomjad baby, jó a vakerod :)

(ui: airplane 1 megvolt?)

2017.02.05. 19:24:09

Népneveket magyarul pl. spanyol, olasz, orosz elég kis kezdőbetűvel írni, az ő és a ti is mehet kicsivel. A téma érdekes lehet, de az író stílusa nem az igazi. Modoros és "műlaza".

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.02.05. 19:25:38

"a fele magyar, vagy Spanyol, Olasz, Orosz"
Helyesen: a fele magyar, vagy spanyol, olasz, orosz.
Az utolsó három szó melléknév, nem kell nagybetűvel írni. Általános iskola 2. osztály.

Csókolom!

Gyorgy Toth 2017.02.05. 19:44:55

Magyar helyesirásból nem kellett vizsgázni, azt látom. Pedig most nem jönne rosszul, ha komolyan blogolni akarsz, mert olvasmányos a szöveged. Megérné jól csinálni.

Elemér Nagy 2017.02.05. 20:09:27

az öt hetes képzés végén
az öthetes képzés végén

Az egyszerű tőszámnévnek, valamint -s képzős egyszerű melléknévnek a kapcsolatát egybeírjuk.

2017.02.05. 20:18:26

Tetszel.
Szerintem te az a fajta csaj lehetsz, akivel jól együtt lehet melózni, nekem legalábbis ez jön le a stílusodból.
Illetve az, aki lelkes, optimista és tenni akar a dolgokért, tenni a helyzetért, a cégért és ilyen formán önmagáért is.

Ritkán találkozni ilyennel - nőben meg pláne - ez jó dolog.

Hajrá, jöhet a folytatás.

Buchhalter 2017.02.05. 20:30:02

@studkell: te egy Önjelölt nyelvtan náci vagy? Gondolom ezen élvezel el.Kicsit kényszeres skizod beütésed van.Egy jó pszihiáter segít kikúrálni ebből.

Buchhalter 2017.02.05. 20:35:01

@boxorka: @Tuschinger elvtárs vagyok: újabb nyelvtan nácik! Egy tök laza írás ti meg osszátok az észt! Miért is? Mert valószínű a nagy betűs életben igazi lúzerek lehettek?Az írás jó a többit meg kit érdekel!

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.02.05. 20:53:22

A hozzászólásom tök laza volt, te meg osztod itt az észt! Miért is? Mert a nagybetűs (igen, így, egybe kell írni) életben egy ostoba, szellemileg visszamaradott, gyépés, imbecillis kis senki vagy, aki csak azért tudta elvégezni a 8 általánost mert a tanárai nem tudtak másként megszabadulni tőle?

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.02.05. 20:55:40

@Buchhalter: Helyesen: pszichiáter. Igen, ch-val. Tanul meg helyesen írni kisfiam, különben holnap behívatom a szüleidet.

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.02.05. 20:57:30

@Buchhalter: Az "önjelölt" szó mellénév, és így kisbetűvel kell írnod. Ezért kapsz egy feketepontot az ellenörződbe.

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.02.05. 21:02:45

@Buchhalter: Amúgy meg a székletem is tök laza lett ma reggel, de attól még csak sz@r maradt.

Pierr Kardán 2017.02.05. 21:03:15

Rohad életbe, a nyelvtannácikat nem lehetne törölni a 'csába?

Utálom, ha valakit nem érdekel a tartalom, csak a forma :-(

zoli_ 2017.02.05. 21:03:49

Szerintem IS jó lenne, ha kijavítanád azt a pár helyesírási hibát :)
Remélem nem bántásnak veszed, de ha sok embernek írsz, akkor bizony zavaróak a hibáj.

Neked ugatok nem a házat őrzöm 2017.02.05. 21:17:24

Nehéz meló ez, nem irigylem őket. Én néha veszek valamit, mert tudom hogy ebből élnek, vannak egészen jó és nem túlárazott cuccok is.

Buchhalter 2017.02.05. 21:18:03

@Tuschinger elvtárs vagyok: tényleg? Nem kéne egy doki tel.szám?

andd1234 2017.02.05. 21:32:02

Aki saját anyanyelvén, azaz magyarul sem tud helyesen írni, olvasni, beszélni, attól vajon mit lehet elvárni idegen nyelven?

Negrogo 2017.02.05. 22:00:09

Megmondom oszinten hozza akartam szolni ehez es korbe tukrot allitani azoknak a lanyoknak akik esetleg ilyen munkaban gondolkodnak, olyan ertelemben, hogy bar benne nem voltam de kozvetve van ralatasom erre illetve a szakmahoz... hogyan lehet bekerulni, mik az elvarasok, mi a menete es stb. Az EXem leven aki egy szep napon a fejebe vette (ugyan az itt is btw: gyerek kori almom... stb:D) hogy o bizony legiutas kisero akar lenni, elso korben Dohaban. De latva a null szintes komment huszarokat es ezeket olvasva agyfaszt kaptam! Szoval inkabb nem. Ui.: nem, az exemnek nem sikerul sehova se bekerulni hozzateszem de meg igy is jo volt arra az egesz ceco, hogy vege legyen a kapcsolatunknak ami arrol szolt, hogy megtalaltuk a nagy ot egymasban...

svajcineger 2017.02.05. 22:34:23

@mennyi?husz!:
Ígérd meg, hogy blogot azért nem indítasz! :)

Negrogo 2017.02.05. 23:27:43

@svajcineger: haha, aki pont indithatna, na nem ezert persze, hanem elet tapasztalat okan, az pont en lehetnek :D

olimpiam 2017.02.06. 00:11:11

jöhet a többi poszt!:)

2017.02.06. 05:41:06

Szia Posztíró!
Tojd le a helyesírásba belekötő frusztrált gyökereket. Mivel másba nem tud, ezért csinálja, nehogy már neki ne legyen igaza.
Nekem tetszett a poszt. Sajnáltam, hogy vége, olvastam volna tovább. Szerintem van tehetseged az íráshoz is, a 20 évvel ezelőtti önmagamra emlékeztetsz.
Szóval hajrá csajszi, érd el az álmaidat ha már olyan magasban repülsz!
Én követlek majd innen a földről. ;-))

köcsögfa 2017.02.06. 06:45:15

Annyit azért illene tudnod, hogy a szakmát, amit gyakorolsz légiutas-kísérőnek írják helyesen. De hajrá, várjuk a folytatást!

zbzbzb 2017.02.06. 07:36:25

El kéne döntened, hogy magyarul, vagy angolul írsz.

Méra 2017.02.06. 08:18:21

Miért hangsúlyozod ki, hogy hajnali 2.50kor kellett kelned? Ezt előtte is lehetett tudni, hogy a reptérről kora reggel induló gépekhez nem reggel 9-re kell majd bejárnod dolgozni.

apuska · http://kocsma.blog.hu 2017.02.06. 08:36:38

Bár rád szabadította az Index címlap a kritikus tömeget, ne szegje kedved! A téma jó, stílusod közvetlen, egy bloggernek több sem kell, megértjük. ;)

Kicknick 2017.02.06. 10:32:59

Fapados közönség a kommentszekcióban. Szinte látom, hogy ugyanaz az arány mint a fapados repcsin. Egyből előkerülnek a mindenbe belekötök tipusú köcsögök , akik belekötnek a bloggerina stilusába , nyelvezetébe, vagy éppenséggel abba hogy nem "am" hanem hajnal...Pont mint amikor a check-in-nél magyarázzák, hogy köcsög a repcsitársaság mert nem engedi felvinni a hajó méretű kézipottyászt, meg hasonlók . Remélem jól indult a napotok hogy jól megmontátok...na lehet visszamenni a főnök seggét nyalni mielőtt lebasz hogy neteztek...
Ja, amúgy jó irás, csak igy tovább!

Gglle 2017.02.06. 11:07:16

Csak igy tovabb. :-)

Sean MacTíre 2017.02.06. 11:16:52

@zoli_: azert a komment szekcioban sem art figyelni, foleg ha figyelmeztetjuk a bloggert
(durva h mennyi nyelvtannaci van)

2017.02.06. 20:45:20

Spanyol helyett spanyol, Olasz helyett olasz, Orosz helyett orosz írandó.

cardiobascuralis 2017.02.10. 08:44:34

Az azért elég ciki, ha valaki a saját szakmája megnevezését sem tudja helyesen leírni.
Még egy kőműves vagy vízvezeték-szerelő esetében is, ami azért egyik sem egy értelmiségi szakma.

Merthogy a légi-utaskísérő, az mindenképpen helytelen.
Ha utaskísérő a levegőben, akkor légi utaskísérő.
Ha légi utasokat kísér, akkor a mozgószabályok értelmében légiutas-kísérő (azt hiszem, ez az értelmezés lett végül elfogadva, azaz ez a helyes).

Persze, írtak már sztyuvik könyvet, magyarok is meg amerikaiak is, előbbi nekem is megvan (akik írták, azok egyike a könyv megjelenése utáni évben halt meg a koppenhágai Malév-gép balesetében), az utóbbit pont egy sztyuvi ismerősöm felejtette el visszaadni vagy 20 éve - kölcsönkérte, mert mégiscsak kollégák írták a szakmáról, hogy visszaadni miért felejtette el, azt nem közölte.

Bár nem tudom, ugyanennyire szurkolna-e a nép, ha egy földi pincércsaj írna blogot a mindennapjairól (a férfinép lúzerebbik része biztos, hátha meg lehet dugni valamikor valahol alapon, ha már mást nem lehet, mert még a kutya sem hagyja; nyugi, kiscsávók, meg lehet, csak nem nektek).
A sztyuvi ugyanis valójában leginkább ezt a feladatot látja el, maga a szó is alapjelentésben hajópincért jelent.

Negrogo 2017.02.10. 14:28:03

@fiktiv állat: most komoly? szerinted nem azt akartam irni? nyilvan a gyors iras kozben k lett belole veletlenul. basszus egy ertelmes ember nyulvan tudja azt akarta irni a masik csak elutotte. ennyi.

cardiobascuralis 2017.02.10. 18:15:44

@mennyi?husz!:
És valami "nyulván" tiltja, hogy elolvasd a hozzászólást, mielőtt elküdöd, ugye?

csabafab 2017.03.01. 10:25:19

Várjuk a következő posztot kedves poszterina
süti beállítások módosítása